Analiza słów kluczowych

Analiza słów kluczowych jest jedną z najważniejszych czynności wykonywanych przez doświadczonych pracowników SEO, ponieważ bez tego pozycjonowanie nie jest możliwe.

Pomijając taką analizę możemy wybrać słowa kluczowe, które nie przyniosą nam żadnych korzyści ze względu na niską konkurencyjność i minimalną ilość wyszukań.

Słowa kluczowe mogą składać się z jednego wyrazu, dwóch-trzech wyrazów lub mogą występować w postaci kilku wyrazów, tzw. Long tail. Podział ten ma ogromne znaczenie, ponieważ wraz ze wzrostem ilości wyrazów spada częstotliwość wyszukiwania, co za tym idzie zmniejsza się konkurencyjność, natomiast im mniej wyrazów w zwrocie tym większa konkurencja, ale również dłuższy czas pozycjonowania, co ma związek z większymi kosztami. Powinniśmy jednak wziąć pod uwagę fakt, że internauci wpisują często jednowyrazowe zwroty w wyszukiwarkach i takie słowa kluczowe mogą nam przynieść większe korzyści.

wykres seo

Na koszt oraz czas pozycjonowania strony duży wpływ ma konkurencyjność słów kluczowych. Czynnikami, które mają na nią wpływ są między innymi :

  • gałąź biznesu np. ubezpieczenia
  • ilość stron o podobnej tematyce
  • duża ilość wartościowych linków u konkurentów
  • zoptymalizowane strony internetowe u konkurentów

Narzędzia pomocne przy analizie słów kluczowych:

  • Google Adwords
  • Traffic Travis
  • SEO Spyglass
  • Market Samurai

Najbardziej podstawowym ale również rozpowszechnionym narzędziem jest Google Adwords. Jest on darmowy a może dostarczyć nam wielu przydatnych informacji, np. średnie miesięczne wyszukiwanie oraz konkurencyjność fraz. Istotną wadą tego narzędzia jest to, że statystyki wyszukiwań podawane są w zaokrągleniu – mogą być zatem niedokładne.